Obsługa informatyczna odgrywa ogromną rolę w codziennym funkcjonowaniu wielu firm. Przede wszystkim pozwala w odpowiedni sposób rozwiązywać wszelkie problemy techniczne oraz dbać o prawidłowy stan infrastruktury IT.
Z artykułu dowiesz się:
- co to jest obsługa informatyczna;
- jaki zakres działań obejmuje obsługa informatyczna firm;
- kiedy warto skorzystać z obsługi informatycznej i jakie przynosi ona korzyści;
- jakie są koszty obsługi IT;
- jakie biznesy powinny rozważyć wdrożenie obsługi informatycznej.
Co to jest obsługa informatyczna firm?
Obsługa informatyczna jest to szeroko pojęte wsparcie firmy w zarządzaniu i utrzymaniu systemów informatycznych. Jej podstawowy cel to zapewnienie bezpieczeństwa oraz ciągłości pracy w firmie, tak aby problemy techniczne nie stanowiły dla pracowników przeszkody w wykonywaniu codziennych obowiązków.
Co obejmuje obsługa informatyczna firm?
Obsługa IT obejmuje wiele złożonych działań i procesów. Spośród nich możemy wyróżnić działalność helpdesk IT oraz administrację serwerami i zarządzanie siecią komputerową. Warto wspomnieć, że zakres obsługi IT jest uzależniony od indywidualnych preferencji Klienta. Oznacza to, że może on korzystać z pełnej obsługi informatycznej dla swojej firmy, lub zdecydować się tylko na jeden z wymienionych obszarów. Wszystko to jest uzależnione od podpisanej z firmą IT umową.
Zakres obsługi informatycznej
Zakres obowiązków zarówno helpdesku IT, jak i działań, które podejmują administratorzy systemów, różni się od siebie. Warto przedstawić, za co odpowiada każdy z działów, aby w lepszy sposób zaszumieć działanie obsługi informatycznej.
Helpdesk IT – zakres działań
Helpdesk IT jest pierwszą linią wsparcia dla użytkowników w przypadku problemów technicznych, jakie wystąpią w czasie codziennej pracy. W jego zakresie działań, w ramach obsługi IT mieszą się między innymi:
- bieżąca pomoc zdalna (za pomocą narzędzia TeamViewer) lub z dojazdem do Klienta, w zależności od preferencji;
- przekazanie, odbiór i konfiguracja sprzętu IT; przeprowadzenie jego ewidencji;
- konfiguracja sieci, poczty e-mail oraz dostępu do Internetu;
- wsparcie w kwestii problemów z urządzeniami peryferyjnymi takimi, jak drukarki, monitory, projektory, skanery oraz inne;
- pomoc w doborze oraz instalacja sprzętów komputerowych i systemów operacyjnych (Windows, Mac OS, Linux, Chrome OS);
- instalacja i aktualizacja oprogramowań systemowych, użytkowych i antywirusowych.
Administracja serwerami – zakres działań
Administracja serwerami to przede wszystkim działania polegające na zarządzaniu infrastrukturą IT. Obejmuje ona konfigurację, utrzymanie, monitorowanie oraz zabezpieczanie serwerów i sieci LAN. W zakresie działań administratorów mieszczą się między innymi:
- administracja systemami Microsoft Windows oraz Linux;
- administracja serwerami i utrzymanie ciągłości pracy serwerów oraz urządzeń mass storage;
- stały monitoring i optymalizacja zagrożeń w celu unikania awarii i przestojów w pracy firm;
- migracja, wirtualizacja i zabezpieczanie serwerów;
- aktualizacja systemów operacyjnych i baz danych;
- zarządzanie kontami użytkowników oraz usługami katalogowymi Active Directory, tworzenie grup i reguł.
Zarządzanie siecią komputerową
Proces zarządzania siecią komputerową obejmuje natomiast projektowanie, wdrażanie i konfigurację: sieci LAN, sieci bezprzewodowych, urządzeń sieciowych, firewall, routerów i swithy, usług DHCP i DNS. Administratorzy w ramach tego procesu odpowiadają także za utrzymywanie systemu sieciowego w stanie sprawności i bieżący monitoring.
Zobacz nasze usługi:
Korzyści z wdrożenia obsługi informatycznej
Obsługa informatyczna może przynieść liczne korzyści dla firmy, która zdecyduje się na regularną współpracę z firmą informatyczną.
Poniżej wymieniliśmy najważniejsze z korzyści.
- Możliwość dogodnego tworzenia zgłoszeń serwisowych.
- Pomoc w dobrze optymalnych rozwiązań przez doświadczonych specjalistów.
- Audyty i bieżące monitorowanie infrastruktury IT.
- Likwidacja ryzyka z tytułu samodzielnej obsługi informatycznej.
- Więcej przestrzeni na realizację działań własnego biznesu i jego rozwoju.
- Wiedza całej firmy informatycznej a nie jednego informatyka zatrudnionego na etat.
- Brak urlopów działu IT – firma informatyczna jest dyspozycyjna nawet 24/7.
- Brak inwestycji w szkolenia własnego działu IT.
Koszty obsługi IT
Ile właściwie kosztuje obsługa informatyczna? Bieżące koszty, związane z utrzymaniem obsługi IT są ustalane z firmą informatyczną na początku współpracy. Warto wspomnieć, że są one ściśle uzależnione od aktualnego stanu infrastruktury IT oraz ilości stanowisk w firmie. W ramach helpdesk IT istnieje możliwość rozliczania z Klientem na podstawie stałej kwoty miesięcznej lub ilości godzin w miesiącu. Jeśli chodzi o usługę administracji serwerami, to wszystko zależy również od aktualnego stanu infrastruktury serwerowej oraz dodatkowych projektów. Przykładem jest migracja poczty do Microsoft 365, która jest związana z dodatkowymi kosztami.
Obsługa informatyczna – kiedy warto z niej korzystać?
Obsługa informatyczna świetnie sprawdzi się w przypadku firmy, którą charakteryzuje duża eskalacja biznesu i potrzebuje skalowalnych rozwiązań do rozwoju. Innym przykładem są firmy, które nie mają przestrzeni oraz wystarczających zasobów, aby samodzielnie utrzymywać swoją infrastrukturę IT, oraz chcą przekazać ją na zewnątrz. Wreszcie obsługa informatyczna to optymalne rozwiązanie dla firmy, która posiada ograniczony zespół IT, który nie jest w stanie sprostać jej wszystkim wymaganiom.
Przykład biznesu
Przykładem biznesu*, który może odnieść liczne korzyści, dzięki wdrożeniu obsługi informatycznej może być firma Pana Wiesława. Pan Wiesław prowadzi firmę produkcyjną, w której znajduje się 100 stanowisk komputerowych. Dodatkowo firma nie posiada planu ciągłości działania oraz nie ma wdrożonego serwera pod swój system CRM, z którym chce rozpocząć pracę. Przedsiębiorstwo posiada skromny dział IT, który nie ma jednak wystarczających zasobów na wdrożenie rozwiązania serwerowego i obsługę zgłoszeń użytkowników, takich jak problemy z aktualizacjami, czy urządzeniami.
Optymalnym rozwiązaniem w przypadku takiej firmy będzie kontakt z firmą informatyczną, aby skorzystać z jej usług i wypracować optymalne rozwiązanie w kwestii wprowadzenia obsługi IT.
*powyżej opisany przykład nie jest wzorowany na konkretnej firmie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat korzyści wynikających z obsługi informatycznej, lub jesteś zainteresowany naszą ofertą – Skontaktuj się z nami