Jak z dnia na dzień wdrożyć pracę zdalną w 30-osobowym zespole?
Sytuacja związana z szybkim rozprzestrzenianiem się koronawirusa zmusiła nas do natychmiastowej reakcji. Wdrożyliśmy pracę zdalną z dnia na dzień, we wtorek rano podjęliśmy decyzję – w środę biuro było już puste. Jak to zrobić, by cała operacja nie była odczuwalna dla klientów?
W IT Company zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym zawsze było cenioną wartością. Nasi pracownicy mają pasje, małe dzieci i inne ważne sprawy, w związku z którymi czasem potrzebowali pracy zdalnej. Nigdy do tej pory nie zdarzyło się jednak tak, że zdalnie musiała pracować cała firma!
Przygotuj narzędzia
Laptop z szyfrowanym połączeniem VPN i telefon służbowy to podstawa. Największym wyzwaniem jednak jest zapewnienie ciągłego dostępu do firmowych danych. Od lat pracujemy na własnym autorskim systemie Belisama, wspomagając się również systemem do obsługi zgłoszeń. Możliwość pracy na aktualnych plikach, dostęp do wszystkich ważnych dokumentów firmowych, pełna historia współpracy z klientem, współdzielone kalendarze – wszystko to sprawia, że pracując z domu można bez problemu wykonywać wszystkie zadania jak w biurze. Oczywiście w naszej branży nie wszystko można zrealizować zdalnie. Jeżeli serwisant musi dojechać do klienta, robi to z domu, by zminimalizować bezpośrednie interakcje w miejscu pracy.
Co z efektywnością?
Badania wskazują, że pracownicy zdalni są o 13% bardziej efektywni. Jak będzie u nas? Tego jeszcze nie wiemy, bo firma pracuje zdalnie dopiero kilka dni, ale mamy narzędzia, żeby to na bieżąco mierzyć. W systemie Belisama możemy zlecać i nadzorować zadania pojedynczym pracownikom lub całym zespołom, a nawet zarządzać dużymi projektami. Dzięki temu wiemy, czy wszystkie zlecenia są realizowane w terminie, a klient ma stały wgląd w proces realizacji zgłoszenia.
Najważniejszym zasobem są ludzie.
Od początku istnienia firmy stawiamy na zgrany i stabilny zespół, co opłaciło się w tych niespodziewanych okolicznościach. Nasz zespół stanął na wysokości zadania i błyskawicznie zorganizował się w nowej sytuacji. Liczymy też na to, że wdrożenie pracy zdalnej otworzy w przyszłości całkiem nowe perspektywy dla naszego biznesu.
Czego nam brakuje?
Na pewno codziennych kontaktów, ale na nie przyjdzie jeszcze czas.