Z artykułu dowiesz się:
- czym jest sztuczna inteligencja;
- na jakich zasadach jest oparta;
- jakie jest zastosowanie sztucznej inteligencji w IT;
- jak wykorzystujemy ją w IT Company;
- na czym polega bezpieczne wykorzystywanie sztucznej inteligencji.
Czym jest sztuczna inteligencja?
W celu poznania fachowej definicji pojęcia o pomoc poprosiliśmy ChatGPT , czyli chatbota, który oparty jest wlaśnie o sztuczną inteligencję. Ujął on temat następująco: „sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI) to obszar informatyki, który zajmuje się tworzeniem programów i systemów komputerowych zdolnych do wykonywania zadań, które wymagają ludzkiej inteligencji. Celem sztucznej inteligencji jest stworzenie programów, które potrafią rozumieć, uczyć się, rozwiązywać problemy i podejmować decyzje na podstawie danych”.
Na jakich zasadach oparta jest sztuczna inteligencja?
Jak właściwie działa sztuczna inteligencja? Przede wszystkim zestawia ze sobą dane, które posiada w swojej bazie. Przedstawia ona dane, które według jakiegoś prawdopodobieństwa pasują jej do konkretnie zadanego pytania. Co ciekawe, sztuczna inteligencja nie zna stwierdzenia „nie wiem”. Gdy w bazie dostępnych odpowiedzi nie wyszuka takiej, która będzie odpowiadać na zadane pytanie – udzieli odpowiedzi niepoprawnej lub uwzględni, że nie posiada dostępu do takich informacji.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w IT
Branża IT jest niezwykle rozległa. Istnieje zatem wiele obszarów, w których sztuczna inteligencja może znaleźć w niej swoje zastosowanie. Przede wszystkim może ona służyć do ogólnego usprawnienia i automatyzacji projektów IT w firmach informatycznych. Dodatkowo jej potencjał mogą wykorzystywać zarówno specjaliści od cyberbezpieczeństwa, w kontekście wykrywania potencjalnych zagrożeń, jak i działy Helpdesk podczas pracy z różnego rodzaju narzędziami. W zależności od konkretnej działalności, wykorzystanie technologii AI jest różne. Warto wspomnieć, że sztuczna inteligencja została określona, jako jeden z wiodących trendów w IT na rok 2024.
Sztuczna Inteligencja w IT Company
W IT Company wykorzystujemy sztuczną inteligencję na wiele sposobów. Każdy z zespołów w naszej firmie posiada odmienne zadania i potrzeby, w związku z czym korzysta z technologii AI w innych celach. Poniżej przedstawiliśmy, w jaki sposób wykorzystują ją nasi serwisanci z Helpdesk IT.
Zobacz nasze usługi:
Helpdesk IT o sztucznej inteligencji
Podczas codziennej pracy i obsługi zgłoszeń serwisowych, Helpdesk IT wykorzystuje program PowerShell. Został on opracowany przez firmę Microsoft i służy do obsługi i zarządzania aplikacjami oraz systemami operacyjnymi z rodziny Windows.
Narzędziem opartym o sztuczną inteligencję, które ułatwia im realizację zgłoszeń serwisowych z wykorzystaniem technologii PowerShell jest ChatGPT. Pomaga on przede wszystkim w generowaniu złożonych skryptów, które implementowane są do narzędzia PowerShell. Owe skrypty pozwalają na wykonanie czynności, takich jak instalacja, wyłączenie lub włączenie poszczególnych funkcji i programów na kilkuset komputerach na raz. Dzięki zastosowaniu AI, rozwiązywanie zgłoszeń może być realizowane w dużo krótszym czasie.
Schemat przedstawia wykorzystanie ChatuGPT podczas pracy z narzędziem Powershell:
Bezpieczne wykorzystywanie sztucznej inteligencji
Jako firma IT zwracamy bardzo dużą uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Stale edukujemy zarówno swoich pracowników, jak i pracowników firm naszych Klientów. W kwestii zastosowania sztucznej inteligencji niezwykle istotne jest, aby stosować się do kilku zasad. To pozwoli na używanie jej w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.
Bezpieczne zastosowanie technologii AI w przedsiębiorstwach, powinno opierać się o:
- Wypracowanie norm i standardów, w kontekście użycia technologii AI w firmie – należy określić i uświadamiać pracowników, w jakich sytuacjach mogą korzystać ze sztucznej inteligencji, a w jakich nie. Zakres ten zależy jednak od firmy i przyjętej w niej polityki.
- Monitorowanie nowych aktów prawnych dotyczących zastosowania sztucznej inteligencji – jest to niezbędne, aby treści powstałe za pomocą sztucznej inteligencji nie naruszały praw autorskich.
- Ochronę danych osobowych oraz firmowych – w kontekście używania narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, należy wyczulić pracowników na ochronę haseł i danych do logowania oraz na to, aby uważali jakie frazy i dane umieszczają w narzędziu. Bowiem bardzo często są to poufne dane firmowe, których wyciek spowoduje wiele komplikacji. Warto wspomnieć, ze w 2023 roku miało miejsce masowy wyciek danych do logowania, użytkowników ChatuGPT. Atakujący uzyskali wówczas liczne informacje na temat wyszukiwanych przez użytkowników fraz i zapytań.
Podsumowanie
Istnieje wiele obszarów oraz narzędzi, które bazują na sztucznej inteligencji. Dzięki śledzeniu trendów i ich praktycznym zastosowaniu, każda firma jest w stanie iść do przodu. Może ona bowiem znacznie przyspieszyć oraz poprawić funkcjonowanie wielu procesów. Należy zdawać sobie sprawę, że niezależnie od branży istnieje szereg wyzwań, z jakimi trzeba się zmierzyć aby wykorzystywać sztuczną inteligencję efektywnie, ale i bezpiecznie. Wskazane przez nas rady stanowią fundament, na jakim powinny opierać się firmy podczas jej zastosowania. Nie łatwo jest przewidzieć przyszłość, jaką będzie miała sztuczna inteligencja, ale jedno jest pewne – jej rozwój jest dynamiczny i tworzy niezliczone możliwości.